Zaburzenia lękowe

zaburzenia lękoweZaburzenia lękowe to przedłużające się stany lękowe bez obiektywnych przyczyn; mogą one sparaliżować życie osoby dotkniętej nimi, z życiem rodzinnym i towarzyskim włącznie. Zaburzenia lękowe są najbardziej powszechnymi problemami zdrowia psychicznego. Mają wpływ na zachowanie, myślenie, emocje i zdrowie fizyczne.

  • Ataki paniki – pojawiają się bez uprzedzenia i towarzyszy im nagłe uczucie przerażenia, do objawów należą zawroty głowy, kołatanie serca, spłycenie oddechu, dolegliwości żołądkowe;

  • Fobia społeczna – ludzie nią dotknięci czują sparaliżowanie, irytację i brak pewności siebie przebywając w szerszym gronie osób, czują silny lęk przed byciem obserwowanym lub popełnieniem błędu na oczach innych ludzi, są chorobliwie nieśmiali;

  • Fobia specyficzna – np. strach przed lataniem, lęk wysokości itp.

  • Zaburzenia obsesyjno-maniakalne – stan, w którym ludzie cierpią na stale nawracające, niechciane myśli i/lub zachowania, których nie są w stanie kontrolować, typową obsesją jest np. obawa przed zanieczyszczeniem, ciągłe wątpliwości jak np. niepewność, czy żelazko zostało wyłączone; do maniakalnych zaburzeń należy częste mycie się, sprawdzanie, porządkowanie lub liczenie;

  • Pourazowe zaburzenia stresowe;

  • Ogólne zaburzenia lękowe – przesadne martwienie się o zwykłe, rutynowe wydarzenia i czynności życiowe, osoba z takimi zaburzeniami oczekuje zawsze najgorszego, nawet jeśli osoby postronne nie widzą powodu do zmartwienia, objawy fizyczne towarzyszące tym stanom to mdłości, drgawki, zmęczenie, napięcie mięśni czy ból głowy.

 

Jak leczyć zaburzenia lękowe?

Pomoc można uzyskać konsultując się z psychiatrą lub psychologiem. Najpopularniejszą metodą jest terapia poznawczo-behawioralna (CBT), która często wspomagana jest farmakoterapią, ponieważ większość zaburzeń lekowych ma podłoże biologiczne. Połączenie tych dwóch metod leczenia może przynieść pozytywne efekty.

Metody terapeutyczne mogą być skuteczne w zmniejszaniu objawów w każdym z zaburzeń lękowych. Stosowane techniki zawierają reorganizację procesu myślenia, aby pomóc ludziom zmienić ich pełne niepokoju myśli, interpretacje i przewidywania na bardziej racjonalne i mniej niespokojne. Ludzie z zaburzeniami lękowymi mogą odnieść korzyści z kontrolowanej, świadomej konfrontacji z przedmiotami czy sytuacjami wywołującymi u nich lęk.